top of page
  • Foto van schrijverJess

oVerTalen - Frans

Gefascineerd door taal


Als klein meisje al vond ik het super interessant wanneer ik iemand hoorde spreken in een andere taal. Gefascineerd kon ik kijken en luisteren naar de totaal andere klanken die mensen met hun mond konden produceren. Ik kon meezingen met Franse en Spaanse liedjes zonder werkelijk enig idee te hebben wat er gezongen werd.


"Ik heb Madame Hélène stiekem ook best wel eens vervloekt"


Het Engels krijgen wij in Nederland met 'de paplepel' ingegoten, voor andere talen ligt dat net even wat anders. Al snel kwam ik erachter dat mijn goede kennis van de Engelse taal mij in Frankrijk niet echt (beter gezegd echt niet) heel veel verder bracht. Dus om de volgende keer niet weer met handgebaren bij de bakker te staan en alleen maar de woorden ah, oh, oui en non uit te kunnen brengen, besloot ik Franse taallessen te gaan volgen bij Alliance Française in Den Haag. Mon professeur de français, Madame Hélène, sprak geen woord Nederlands of Engels en moest vertalingen van woorden uitleggen aan de hand van omschrijvingen. Zo van: het heeft 4 poten, een staart en het blaft....ah.....u bedoelt een hond! Deze 3 uur durende lessen, 's avonds na mijn werkdag, waren lang en pittig om over het huiswerk nog maar te zwijgen. Ik heb Madame Hélène stiekem ook best wel eens vervloekt. Achteraf ben ik haar zéér dankbaar en heeft zij mij super veel geleerd, dus un grand merci à madame Hélène!


Het leren van een nieuwe taal verrijkt je wereld


Het leren van een nieuwe taal was en is intensief, eenmaal onder de knie verrijkt het je wereld enorm. Het is super handig en fijn als je je goed uit kunt drukken in een ander land en de ontmoetingen met mensen worden zoveel leuker en intensiever. Vervolgens ging ik naar Spanje.....en je raad het vast al......






70 weergaven0 opmerkingen
bottom of page